God Jul

Wohoo, vad tiden går! Idag är det 1,5 år sedan vi åkte iväg till Bournemouth i tre veckor. Nu minns vi tillbaka till härliga stunder och nya upplevelser, som kommer att förbli minnen för livet. Hoppas ni har det bra i jul, både ni som redan har varit på språkresor och ni som har äventyret framför er! Glöm inte att ni fortfarande kan ställa frågor om min resa till England! Kram!

Ett år senare.

Ett helt år har gått sedan vi flög till London, för att vara med om den bästa resan hittills i våra liv! Jag fick uppleva så mycket under mina tre veckor i Bournemouth och England, att jag inte kunde smälta det medan jag var där. Det är först nu i efterhand som jag känner oerhörd glädje och tacksamhet att jag fick uppleva alla roliga stunder vi fick förra sommaren. Mina bästa minnen var utflykterna till London, Stonehenge och Bath, men även dagarna på stranden och luncherna i parken, Student Partyn och den nästsista kvällen då vi åt på Pizza Express. Det finns mycket jag saknar med resan, samtidigt som jag inte skulle vilja åka dit på samma sätt igen då det inte hade varit samma sak att göra det en andra gång. Jag låter den första och sista gången bli den bästa!

Det sista jag vill säga är att jag uppmanar alla som har möjlighet att åka på språkresa någon gång! Det är verkligen en häftig upplevelse och du får med dig så många nya erfarenheter, nya vänner och du växer som person. Det gjorde jag!

Q/A

1. Finns det något nu i efterhand som du ångrar att du inte gjorde? Hur mycket pengar rekommenderar du att man ska ha med sig? :)

svar: Min första tanke är att svaret är nej. Jag kan faktiskt inte komma på någonting som jag ångrar att jag inte gjorde. Jag försökte ta alla chanser jag fick under resan, för att uppleva så mycket som möjligt! Jag rekommenderar att du tar med dig ca 3000-5000kr (ca £30-£50). Jag hade med mig 3000kr i kontanter och hade sedan mitt bankkort/mastercard för att ta ut om det behövdes mera! :)

2. Måste man leka såndäna hemska lekar? haha vet du såndäna typ namnlekar eller staffetter elr volleybolls turneringar eller sånt? :D Tacksam för svar! :P

svar: Det är ju aldrig någon som kan tvinga dig till att göra någonting. Men många aktiviteter går ut på lekar och olika tävlingar. Det brukar vara väldigt roligt! Däremot gör man ju så mycket man vill, så det ska nog inte vara några problem.

3. Hej, jag undrar - om man åker med en kompis kan man ju bo i samma värdfamilj, men sen när man gör det där provet i början kan det vara så att manhamnar i olika klasser och inte träffas lika mycket då? :/ Kraaam! Fin blogg

svar: Hej! Jag och min kompis Hanna åkte tillsammans och bodde i samma familj. Jag var också lite orolig att vi inte skulle komma i samma grupp och när vi väl blev indelade så kom vi faktiskt i olika grupper. Men efter några dagar kunde jag byta grupp, för att jag tyckte det var för lätt i den gruppen som jag var i först. Så då kom vi i samma! :) Men å andra sidan så gör det nästan ingenting om man är i olika grupper, det kan nog vara bra till och med! Eftersom man är tillsammans hela tiden, både under aktivitetsdagarna och hemma, så kan det vara nyttigt att "klara sig på egen hand" en stund och lära känna nya. Så för mig gjorde det ingenting att vi var i olika grupper och anledningen att jag bytte grupp var för att jag tyckte det var för lätt :)

Fråga & Svar

FRÅGA:
Hej, jag undrar - om man åker med en kompis kan man ju bo i samma värdfamilj, men sen när man gör det där provet i början kan det vara så att man hamnar i olika klasser och inte träffas lika mycket då? :/
Kraaam! Fin blogg

SVAR:
Hej!
För mig var det så att jag och min kompis hamnade i olika klasser till en början. Sedan efter några dagar så bytte jag klass och då hamnade vi i samma. Klasstimmarna som man i så fall är ifrån varandra är baara 3 timmar/vardag. Sanningen är att det faktiskt kan vara ganska nyttigt att vara ifrån varandra under de timmarna, för att våga prata med och lära känna andra. Så för mig var det bara en nyttig erfarenhet!

Hoppas du fick de svar du letade efter & att du får en trevlig resa!

En vecka senare

Hej igen! Nu är det snart en vecka sedan vi kom hem från England. Det är både roligt och tråkigt att vara hemma igen. Såklart saknar jag alla som jag lärde känna under de tre underbara veckorna i Bournemouth. Men det är också skönt att vara tillbaka på hemmaplan, hos familj och vänner som man saknar under resan.
Under veckan som gått har jag spenderat mycket tid på Östersjöfestivalen, som hållts under tre-fyra dagar här i vår stad. Både min pappa och lillebror har haft spelningar med sina band, så vi har lyssnat på de bland annat. Det var härligt att gå runt i festivalvimlet och träffa på vänner för att prata en stund och sedan gå vidare och träffa nya. Igår kväll var vi och tittade på teatern "Pippi på de sju haven" på Skottsbergska gården, där förövrigt både jag och min lillebror har spelat sommarteater för er som inte redan visste det.
Resten av sommarlovet känns som att det kommer bli riktigt bra! Idag åker vi ut till ön och sommarstugan för att vara där ett par soliga dagar. Nästa vecka tar vi en sväng till Göteborg och senare i augusti ska jag sjunga på ett bröllop för att sedan ta en tripp till Ronneby Brunn med familj och släkt.

Hoppas ni alla får en fortsatt bra sommar!

Graduation

Congratulations!
Mike
Matilda, Hanna & Sanna
Fina Anna
Nicolay, jag & Ida
Happy Graduation!

Borta bra, men hemma bäst!

I väntan på bussen
På flyget - Hanna, Jag & Johanna
Flygplansmat - Chicken Tikka Wraps

Nu är jag hemma igen! Resan gick bra från början till slut. Det blev en tidig morgon med uppstigning vid sju, samling vid nio vid Kings Park, Coach Station, avresa med buss mot Heathrow vid tio, in-checkning vid ett, boarding vid kvart över tre och lyft vid fyra (Engelsk tid).
Flygresan tog nästan två timmar. Vi landade på Kastrup vid sjutiden (svensk tid) och möttes sedan av Hannas föräldrar i välkomsthallen. Vi körde inom mc'donalds på vägen hem och tog något att äta. Sedan var det raka vägen hem till en förväntansfull lillebror och mamma, som stod och vevade med svenska flaggorna när vi körde upp för gatan. Nu är det skönt att vara hemma, men det var också jobbigt att lämna alla på flygplatsen igår. Tur att vi bara har fina minnen att minnas tillbaka till och glädjas åt!

Sista dagen

Sista dagen i Bournemouth - graduation i skolan, asiatisk buffé till lunch, eftermiddag på en solig strand och farewell evening på kvällen.

Sunny Sunday

Morgonkaffe
"Leader Hunt". Här är vi på Cemetery Junction.
Äntligen stranden, som hela Bournemouth tydligen var på idag!
Världens godaste cookie - Tesco cookie!
Utanför Pizza Expresss med fina vänner
Fina Anna & jag påvägen hem
Vacker himmel denna varma sommarkväll!

Vi skulle samlas klockan nio på the square och för att vi skulle hinna i tid var vi tvungna att ta en buss vid 07:40. Bussarna går ju annorlunda på söndagar, så när vi kom fram vid 08:15 köpte jag en kaffe mocha (ja, jag drack faktiskt kaffe) och så satte vi oss i parken. Vid nio hade ledarna fortfarande inte kommit, men jag dock några fick ett sms från vår ledare där det stod:

"We have Ida. Gather your group and look for the man in yellow in the Square for further instructions. You have until 12."

När alla i gruppen äntligen hade kommit gick vi till mannen i gult och fick ett kuvert. I kuvertet fanns ledtrådar till olika platser vi skulle till för att vinna och "befria" vår ledare. Jag blev utsedd till gruppledare och vi började "upptäcksfärden". Några i vår grupp la dock av efter halva, så vi kunde inte slutföra tävlingen. Men vi stack till Tesco och köpte lite gott äta, sen gick vi snabbt ner till stranden och slängde oss i havet. Det var kallt, men såååå skönt! Vi låg på stranden i några timmar, sen gick Hanna och jag upp på stan och tog en liten shoppingrunda. Jag hade lite saker jag ville kolla efter, men hittade inget av det och köpte strumpor istället. Söta strumpor dock!

Vi åkt hem vid fyra, duschade och tog sedan en buss in till stan igen för att äta ute med Matilda, Anna och Felicia. Vi åt supergod pizza på Pizza Express och lyxade till det lite extra bara för att det var "sista kvällen". Imorgon är det "graduation", Leaders Choice och Farewell Evening...snyft, snyft!

London Shopping

Angelica fyllde år idag, så Malin och Lousie hade gjort cupcakes och så sjöng vi för henne på busshållplatsen. Grattis igen, Angelica!
Tågstationen
Plats nummer 22 på tåget, WOOP WOOP!
FRAMME! Efter ca två timmars tåg och en stund tunnelbana var vi framme på Oxford Street!
Disney Store, Oxford Street, London
Musse Pig & Långben...ehh, Maja. Efter Disney Store och Forever21 åkte vi Underground till Hyde Park för att äta lunch, där de höll på att förbereda inför kvällens Rolling Stones-konsert.
När Hanna träffade sin syster några timmar var jag och Matilda på Primark. Det var så stort och då mycket folk att vi tappade bort varandra och Matilda gick till kundservice för att ropa upp mitt namn. Det var en svensk som hjälpte henne, så allt blev bara komiskt till slut.
+35'c på Londons gator, men vi knatade på ändå. Skönt att komma in i affärer med AC!
Det blev lite shopping trots allt! Vid kvart i sex samlades vi återigen på Waterloo Station och åkte sedan med tåget tillbaka till Bournemouth och var hemma igen vid tio-tiden Efter en mycket bra dag! :D

T.G.I.F - Thank God It's Friday

Provrummen på New Look, med awesome krokar.
Hanna med min nya klänning
Anna och jag lite övertrötta på bussen hem.

Vi träffades som vanligt vid nio med planer på att spendera förmiddagen på stranden. Men det var molnigt och lite blåsigt, så vi sköt upp det en timme och gick och shoppade i väntan på att det skulle spricka upp. Jag köpte en klänning på New Look. Vid tio-tiden blev det kanonväder och vi både solade och badade i några timmar. På eftermiddagen var det dags att göra slutprovet. Det kändes bra! Efter skolan stack vi till centrum och kollade runt lite i affärer. Jag köpte en munkjacka på Primark. Nu gör vi oss i ordning för Student Party på Cameo ikväll. Tagga London imorn! :)

Brevet

En dag när vi kom hem stod ett kuvert på köksbordet och Linda sa att det var till mig. Jag såg direkt vem det varifrån på skrivstilen - farmor. Tack så JÄTTEMYCKET för brevet Farmor! Jag blev så glad när jag fick läsa det och nästan lite tårögd mot slutet.

jag finns alltid hos dig <3

Torsdag

bilderna är från skolan, i väntan på bussen och påväg hem.

Denna vackra torsdagsmorgon började med ett drastiskt uppvaknande då jag sa till Hanna: "Hanna, vi har försovit oss! Klockan är nio!" Vid nio skulle vi nämligen samlas på the Square och alltså hade vi sovit två timmar längre än vanligt... Woops! Båda flög upp ur sängarna och började fixa oss. Vi skippade frukosten och kom med en buss halv tio. Bussen in till stan tog en halvtimme och efter det bytte vi sedan till en annan buss, som skulle ta oss till minigolfen. Minigolfen var sådär, ganska tråkiga banor, men jag fick nog personbästa i alla fall. Sen tog bussen tillbaka till centrum, käkade lunch i parken, köpte en extramacka på subway och åkte sedan mot skolan. Där var vi från ett till fyra.   Efter fyra åkte vi återigen in till centrum för att ta en snabbis på Primark. Vi hann med kvart i fem-bussen hem och var hemma tjugo över fem. Vi åt middag och åkte sedan in till stan igen för att samlas vid sju och ha STS Club Evening. Det var  kul, men lite kyligt mot slutet. Efter club köpte vi lite gott på Tesco och tog sedan bussen hem vid kvart i tio. En racerstart på dagen och många bussturer, men ändå en bra dag! Slut gott, allting gott!

Wednesday - 10th of July

Våra fina ledare Ida & Nicolay
 Jag klättrar på ruiner
 Kyrkan
Svanarna i Christchurch hamn
En kille på torget som lös upp min dag
Vi & Mr Sandturtle
Mc'Donalds

Morgonrutinern löd som vanligt även denna morgon. Steg upp vid sju, gjorde oss i ordning, åt frukost, tog bussen vid 08:06, kom fram till the Square 08:50 och samlades med gruppen. Idag var det Christchurch som gällde och vi satte återigen på en buss. Christchurch var fint och mysigt. Vi kollade på gamla ruiner, som jag även var tvungen att klättra på och skrapa upp benet. De som ville (Jag, Hanna, Matilda och ledarna) fick gå in i kyrkan och kolla också. Det var coolt! Sedan gick vi ner till hamnen och alla svanar för att äta lunch. Svanrna var enorma och hur många som helst! Men de var fina :) Till lunch idag var det en sandwich med ägg och majonäs, samt banan, kex och vatten. Efter lunchen gick vi upp mot centrum och hittade "Kellys' Kitchen" för att ta en fika. För mig blev det äppelpaj med vaniljsås och en mocha (kaffe blandat med varm choklad). Lektionerna började sedan vid ett och höll på till fyra, då vi tog bussen in till centrum, tog en snabbis på Primark och sen åkte hem. På kvällen kunde man ha valt att gå på bio, men vi valde istället att vara på stranden, så där var vi och byggde en stor sandsköldpadda. Efter stranden stack vi till mc'donalds och åt mcflury, sen åkte vi hem. Imorn ska vi spela minigolf. Vi får väl se hur det går! :)

London Sightseeing

We're in London!
Matilda, jag och Hanna vid Big Ben.