En ivrig längtan

Lejonkungen - min absoluta favoritfilm. 

Ikväll såg jag "Linda & djurens hjältar" på TV4, där Linda Lindorff fick vara med och rädda och ta hand om elefanter, små som stora. Det var helt fantastiska bilder över savannen i södra Kenya och den vackra musiken (av favoriten Hans Zimmer) gjorde programmet starkare till sitt syfte. Att få se programmet väckte en ivrig känsla och längtan inom mig.  För det år ju så, att jag faktiskt kommer att åka till denna fantastiska kontinent om inte mindre än ca 4 månader. Det känns helt ofattbart!

Istället för att släcka lampan och somna började jag googla på olika safariturer runt om i Serengeti och Ngorogoro i Tanzania. Jag läste även på bloggen av utbytedeltagare i Ung i den världsvida kyrkan, om tidigare deltagare i Tanzania som bland annat varit på safarisemester under sin utbytestid. De hade fått se alla savannens djur och uppleva sömnlösa nätter i tält mitt på savannen, med de vilda djuren strävandes omkring tältlägret. Jag vill också ligga sömnlös under stjärnorna, på Serengetis slätter, med djuren rytandes runtomkring! Och tänk - det kommer jag troligen få göra!

Inte nog med att få se och uppleva naturen, så kommer jag få ta del av allt annat också - samhället, kulturen, det vardagliga livet, musiken, tron, livsglädjen... Men också den tyngre delarna - fattigdomen, orättvisan, samhällsklyftorna och utsattheten...

Under hela mitt liv har jag varit fascinerad av Afrika och att min dröm om att få komma dit äntligen kommer gå i uppfyllelse är för mig helt sagolikt! Från det att jag såg Lejonkungen som 3-åring, när jag sjöng med i varenda låt och naivt avgudade de praktfulla djuren och savannen, till att jag växt upp med en passion för Afrikas kulturer, historia, språk, religion, musik, människor... Ja, jag tror ni kan förstå min ofantliga lycka över att äntligen få se och uppleva detta! 

Utan minsta tvekan tror jag att detta kommer bli en resa som kommer ändra mina perspektiv både på världen och på livet. 

Vi hörs & God natt!
/Maja