Hemma igen

Hej vänner!
 
Nu är jag tillbaks i Asarum efter två veckor i Uppsala. Veckorna har varit intensiva och satt ens tålamod och styrka på prov på mer än ett sätt. Dels har vi snabblärt oss swahili på 7 dagar, något som jag aldrig förväntat mig skulle gå så bra ändå! Nu kan jag ju faktiskt säga: "Jambo! Mimi ni Maja na Mswidi. Nitakwenda Tanzania na ninasema kiswahili kidogo". (Sv: "Hej! Jag är Maja och svensk. Jag ska åka till Tanzania och jag pratar lite swahili"). Tyvärr var jag sjuk stora delar av språkkursen, i både förkylning och magsjuka, vilket verkligen satte tillvaron på prov.
 
Det var många som var förkylningssjuka under kursveckorna och alla gjorde sitt bästa för att kämpa på. Tyvärr fick jag en släng av biverkningarna på vaccinet mot tyfoidfeber. På måndagsförmiddagen gick jag glatt från närakuten efter att ha klargjort att jag inte hade halsfluss eller feber, så jag tog mitt första piller av tre för att påbörja tyfoidvaccinskuren. 10 timmar senare gjorde den sig påmind och jag låg i magsjuka hela natten. Inget vidare att ligga i ett trångt, mörkt rum och vara sjuk må jag säga! Usch! Men under hela tiden var jag bestämd för att det snart skulle bli bättre. Det måste man vara, annars blir det inte bättre!
 
Så det var verkligen en prövning, både för mig och min resekompis Hanna. Men det gav oss chansen att lära känna varandra bättre, vilket jag är tacksam för. Hon var verkligen guld värd när jag mådde som sämst! 
De sista dagarna under den sista veckan var ämnade för avresekurs, som gav oss föreläsningar i säkerhet, kontakt med media, kulturmöten, svenska kyrkans identitet och internationella arbete, bibelstudium osv. Det var intressanta dagar, även om min förkylning tog udden lite av det och inte riktigt lät mig vara engagerad i diskussioner och så. Men givade var det, minst sagt!
 
Nu återstår 11 dagar hemma, med packning, möten, träffar med vänner och familj, fix och trix och mental förberedelse. Mycket har fallit på plats, men ändå känns det som jag har en hel del kvar att göra och fixa innan jag åker nästa torsdag. Imorgon väntar ett möte på banken, ett besök hos läkaren för att se vad det är för fel på mig (heh) och bio med Elin och Rebecka! Egentligen skulle jag åkt till Lund på ytterligare ett möte under eftermiddagen, men eftersom läkaren måste prioriteras nu så får det skjutas upp till senare i veckan. 
 
Vi hörs snart igen!
Kram, Maja
 
1. Jag & Emma Kristina Ronquist, världens bästa människa <3
2. Utsikt över ståtliga Uppsala Domkyrka under lunchen.
3. Passerade genom Norrköping på vägen hem.