Vaccin & förvirring

Hej igen!
Sedan jag skrev sist har det hänt en del. Jag har bland annat varit på Infektionsmottagningen och vaccinerat mig med fem olika sprutor, samt fått mediciner utskrivna. För att resa till Tanzania och det området som jag ska till bör man vara vaccinerad mot Hepatit A (gulsot), Hepatit B, Gula febern, Meningokocker, Kolera, Salmonella och Malaria. Efter många om och men har jag nu fått de mediciner jag ska ha och hoppas att jag ska klara mig bra under min vistelse. Dock har vägen dit inte varit spikrak. Jag ska förklara varför.
 
När jag var på infektion i juni samtalade jag med läkare om vilka läkemedel jag skulle ha. När vi kom till malariaprofylax bad jag specifikt om att få läkemedlet Malarone, eftersom kyrkan och tidigare utbytesdeltagare hade rekommenderat det. Läkaren sa då att användning av Malarone var tidsbegränsat till 6 veckor och därför kunde jag inte ta denna medicin. Istället skulle jag ta Lariam. Jag litade på läkaren och lät henne skriva ut receptet på Lariam.
 
Några veckor senare hämtade jag ut Lariam på apoteket. När jag sedan läste bipacksedeln insåg jag att biverkningarna var alldeles för grova för att jag skulle riskera att bli påverkad under min resa. Det handlade om biverkningar så som depression, stark oro, självmordstankar, självskadebeteende etc etc. Eftersom jag haft vissa perioder av ångest och melankoli tidigare upplevde jag att jag ligger i riskzonen för de allvarliga biverkningarna och följde därför anvisningarna om att kontakta läkare. Dessutom pratade jag med mina reskamrater, som bor i ytterligare 3 olika län i Sverige, och samtliga hade fått Malarone utskrivna utan problem. Jag kontaktade ledarna för utbytesprogramet (som är rutinerade i frågan) och de hade aldrig varit med om att någon blivit nekad Malarone förrut. 
 
När jag åter kontaktade Infektionsmottagningen fick jag till svar att Malarone går utmärkt att använda för den tidsperiod som jag kommer att vara bortrest och att tidsbegränsningen är hävd sedan några år tillbaka. Jag har nu fått Malarone på recept som jag önskade redan från början. Men jag känner att jag har blivit lurad, inte minst på de 700:- som Lariam kostade mig. Jag kan inte lämna tillbaka läkemedlet och sitter nu med en medicin jag inte kan använda, samt förlorade pengar, endast pga att läkaren gjort ett misstag och inte var tillräckligt påläst.
 
Så ett tips till er som ska ha malariamedicin - läs på noga innan vilka sorter som finns och stå på er om vad ni vill ha! Låt er inte luras som jag gjorde, för det är inte värt de pengarna!
 
För att inte låta allt för bitter så är jag i alla fall tacksam över att ha fått Malarone utskrivet nu till slut. Nog kommer jag sannolikt drabbas av magsjuka av läkemedlet (som är en vanlig biverkning vid malariaprofylax). Men jag är 100 gånger hellre magsjuk, än att drabbas av psykisk ohälsa.
 
Vi hörs snart igen! 
/ Maja