Det här är jag!

 
Hej!
Mitt namn är Maja Väpnare och jag är en 19 årig tjej från Asarum, Karlshamn.
I juni tar jag studenten efter tre år på Vägga Gymnasieskola och det estetiska programmet. På estet har jag gått inriktning musik, vilket har gynnat mig mer än på ett plan. Den estetiska delen i vårt lärande har både underlättat och motiverat mig att vara driven och ambitiös i de teoretiska ämnen. Sen har jag ju haft så förbaskat kul också på vägen!
 
Under min fritid ägnar jag mig åt umgänge med familj, träning, matlagning, skapande i olika former (måla, skriva, fota, sjunga) och styrelsearbete i Nduguföreningen (jag kommer berätta mer om just detta senare!). Jag har även ett engagemang och starkt intresse för politiska, internationella och rättighetsfrågor. Detta ligger grund till att jag har sökt in till universitetets diverse program för globala studier, mänskliga rättigheter och internationella frågor till hösten. Däremot kommer jag inte kunna tacka ja nu till hösten, då jag ska få vara med om mitt livs äventyr!
 
Jag är nämligen en av ca 18 st unga vuxna från hela Sverige, som har blivit utvalda att delta i utbytesprogrammet "Ung i den värlsvida kyrkan". Programmet ingår i Svenska kyrkans internationella arbete och går ut på att ungdomar från Sverige får möjlighet att komma ut i världen och ta del av de skillnader och likheter som råder mellan Sverige och det land man åker till. De länder som finns att välja mellan är Costa Rica, Brazilian, Sydafrika, Tanzania och Filipinerna. I dessa länder har Svenska kyrkan samarbete med kyrkor och församlingar, som kommer vara vår värdar och hem under vår resa. Det land som jag kommer att åka till är Tanzania, i Afrika. Länder väljs av den kommité som utser deltagarna, men jag önskade att få komma till Tanzania eller Sydafrika ifall jag skulle bli utvald och jag är så glad att min önskan gick i uppfyllelse!
 
Det är med en stor ära som jag kommer att representera Svenska Kyrkan, Lunds stift och Asarums församling under mina tre månader i Tanzania. Jag kommer inte bara få lära mig om det tanzanska folket, deras tro och tradition, språk, samhälle och vardagliga liv, utan det kommer också bli en resa för mitt personliga jag. En sådan här resa händer bara en gång i livet och jag kommer nog komma hem från den som en något större, självständigare och starkare Maja. Det är något av de sakerna jag ser fram emot mest. 
 
Jag hoppas ni är sugna på att hänga med här under min resa i Tanzania. Jag kommer att uppdatera en hel del inför, under (om det finns internet) och efter resan. Häng med!
 
Kram, Maja
#1 / / Agneta Johansson:

Spännande och vi önskar dig lycka till med din vistelse i Tanzania

Svar: Tack så mycket Agneta!
Maja Väpnare

#2 / / Berit o Stig Forssman:

Vilken fantastisk tid som väntar dig! Lyckatill! ///Berit o Stig

Svar: Stort tack hörni! Jag är så förväntansfull och glad! 😃 Roligt att ni hittat hit till bloggen också 😊
Maja Väpnare